TE-palvelujen automatisoiminen toisi Suomelle suuret säästöt.
Mainos

TE-palvelujen “viisaat virkamiehet” ovat keksineet ällistyttävän tavan työttömien aktivoimiseen. Uuden tavan kehittämiseen on todennäköisesti käytetty useita kuukausia “ammattimaista” virkamiestyötä ja menetelmästä on ilmeisesti tilattu ulkopuolinen konsunsulttiselvityskin. Niin tehokkaalta uusi työllistämistapa tuntuu.

TE-palveluita tehostetaan

TE-palvelut on tuttu äärimmäisen tehokkaasta työllistämisohjelmastaan. Oppiihan työtön työnhakija TE-palvelujen työnhakuvalmennuksessa hakemaan työtä tavoitteellisesti ja itsenäisesti. Tehokkaan ja työllistävän valmennuksen aikana työnhakija oppii hyödyllisiä asioita. Valmennuksessa oppii mm. löytämään tietoa työmarkkinoista, yrityksistä ja työpaikoista. Ylivertaisen “tehokkaat koulutukset” ostetaan “edullisesti” konsulttiyrityksiltä.

Uusi tapa katkaista työttömän tuet

Sipilän hallituksen visiosta: “Suomi on avoin ja kansainvälinen, kieliltään ja kulttuuriltaan rikas maa. Suomen kilpailukyky rakentuu korkealle osaamiselle, kestävälle kehitykselle sekä ennakkoluulottomalle uudistamiselle kokeiluja ja digitalisaatiota hyödyntäen.”

Mainos

TE-palvelut on nyt omaksunut digitalisaation hyödyntämisen työttömän aktivoimisessa. Nykyään työnhakijat saavatkin jäätäviä ilmoituksia työnhaun katkeamisesta tekstiviestinä.

Virkamiehet on viisaita ja tehokkaita

TE-palvelujen asiakkaalta

FACEBOOK: “Sain TE-palveluista tekstarin. Jäin miettimään, että onko meillä työttömillä oikeus osallistua tilaisuuksiin, joissa on toivottua sulkea kännykkä? Onko meillä mahdollisuus kulkea ruuhkaista katua tai istua bussissa tai antautua vilkkaaseen keskustelun kännykkä repussa?

Rentoutuminen ei muutenkaan näissä olosuhteissa ole ollut kovin helppoa. Ei ole mukavaa muistuttaa työttömyydestäni. Tuntuisi turvallisemmalta tarjoilla sinulle kiireisen uranaisen kuvaa.

Kaksi vuotta sitten minusta tuli terveystieteiden maisteri. Innostuin eettisistä kysymyksistä ja eriarvoisuuden vähentämisen koen erityisen tärkeäksi. Meihin työttömiin luottaminen ei taida olla helppoa. En kuitenkaan juuri muuta vaihtoehtoa näe.

Mitä kauemmaksi me etäännymme viranomaisista ja “kunnon” kansalaisista, sitä kalliimmiksi ja monilla muillakin tavoilla ongelmallisemmiksi me tilastollisesti tulemme.

Valitettavasti. Rohkaiskaamme toisiamme avoimeen ja tasa-arvoiseen vuorovaikutukseen. Luokaamme vaikuttamisen mahdollisuuksia heillekin, jotka hämmentävät mieltämme eivätkä toimi haluamallamme tavalla.

Meitä kaikkia yhdistää halu tulla kuulluiksi. Sen tunteen kokeminen rakentaa luottamusta ja luottamus saattaa synnyttää ihmeitä. Siellä se toivo elää.

Palaan vielä viestiin ja mietin, että mitä hyvää sillä saadaan aikaan, että minun tai jokun muun työttömyyskorvaus katkeaa siitä syystä, että minua ei tavoiteta? Sanonpa senkin vielä, että kun ensimmäinen soitto tuli istuin yliopistolla myötätuntoseminaarissa. Elämä on välillä aika hullunkurista!

Näin sanoessani muistan kiitollisena, miten vuonna 1990 sain kunnian perustaa Porin työtorin, matalan kynnyksen palvelupisteen työnhakijoille ja koulutuksesta kiinnostuneille. Nyt istun kotona ja odottelen kiltisti sitä toista ja ainoaa puhelua.

Olisi muuten liian helppoa alkaa tässä nyt työvoimaviranomaisia moittimaan. Käytännön kokemusten avulla voimme kuitenkin nostaa esille tärkeitä kehittämiskohteita. Viestiä saa mieluusti jakaa!

 

Lähteet: TE-palvelut, Facebook

UUTISSUORA