Miehet ovat muotibisneksessä kasvava kohderyhmä. Myös naiset toivovat, että suomalaismiehet kiinnittäisivät enemmän huomiota pukeutumiseensa.
Mainos

Miehet ovat pukeutumisestaan yhä kiinnostuneempia, mutta miesten muodin markkinoinnissa pitää muistaa myös naiset. Näin voi tiivistää miestenvaatemerkki Turon tuoreen kuluttajatutkimuksen tulokset.

“Miestenvaatemarkkina kasvaa ja kiinnostus lisääntyy niin maailmalla kuin Suomessakin. Kehityksen kärjessä ovat isot kaupungit. Helsinkiläismiehistä 56% kertoi nyt olevansa erittäin tai melko paljon kiinnostuneita pukeutumisesta, kun kaksi vuotta aiemmin luku oli 42%. Peräti 95% oli vähintään jossain määrin kiinnostuneita”, kertoo Turon toimitusjohtaja Janne Antikainen.

Ostotilanteessa halutaan henkilökohtaista palvelua

Vaikka verkkokaupasta puhutaan paljon, kivijalkaliike pitää edelleen pintansa. Pukua ostaessa halutaan henkilökohtaista palvelua. Verkkokauppa on kuitenkin tärkeä tiedonhaun kanava.

Mainos

“Kiinnostavaa on myös naisten rooli: he seuraavat aktiivisesti miesten muotia ja kiinnittävät huomiota kumppaninsa pukeutumiseen”, Antikainen sanoo.

Muotialalla mahdollisuuksia ja potentiaalia

“Meillä Suomessa on perinteisesti arvostettu insinööri- ja teknologiaosaamista, mutta niiden lisäksi esimerkiksi juuri tekstiili- ja muotialalla on paljon kasvun mahdollisuuksia ja vientipotentiaalia”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

Kasvua erityisesti viennistä

“Suomen tekstiili- ja muotialan yrityksissä tehdään työtä alan menestyksen eteen valtavalla innostuksella ja intohimolla. Tuoreet kasvuluvut vahvistavat, että tehty työ on kannattanut. Vaatealan yritykset ovat löytäneet kasvua erityisesti viennistä“, Auvinen kertoo.

Esimerkiksi miestenvaatemarkkinan kasvu ja kiinnostuksen lisääntyminen on globaali trendi, joka näkyy myös Suomessa. Miestenvaatemarkkinan odotetaan kasvavan maailmanlaajuisesti 40 miljardilla dollarilla vuoteen 2019 mennessä.

Mies pukuostoksilla

  • 83% miehistä kertoo olevansa vähintään jossain määrin kiinnostuneita pukeutumisesta.
  • 59% miehistä kertoo olevansa valmis maksamaan enemmän laadusta ja kestävyydestä.
  • 74% miehistä pitää henkilökohtaista palvelua tärkeänä pukuostoksilla.
  • 77% naisista toivoo, että suomalaismiehet panostaisivat enemmän pukeutumiseensa.
  • 66% naisista tutustuu kaupassa myös miesten mallistoihin, ja valtaosa naisista kiinnittää huomiota kumppaninsa pukeutumisvalintoihin.

Turon kuluttajatutkimus 2017

Lähde:  Suomen Tekstiili & Muoti ry

UUTISSUORA