Mainos

Digitaalisuuden toimeenpano on Suomessa vielä aivan alkuvaiheessa jopa ICT-yritysten myyntityössä. Tuotteita voi yleensä ostaa vain myyjältä eikä verkon kautta, vaikka yritys tekisi kauppaa myös ulkomaille. ”Myynnin on siirryttävä verkkoon. Yritysten on digitalisoiduttava tai menestystä ei tule”, herättelevät Ohjelmistoyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha ja TIVIA ry:n toiminnanjohtaja Mika Helenius.

28.11.2016 julkistettu Ohjelmistoyrittäjien ja Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIAn teettämä, ja ProGrowthin tuottama, tutkimus kertoo, mitkä ovat ICT-alan myynnin esteet. Näkemyksiä kysyttiin reilulta sadalta ICT-yritysten johtajalta. Tulokset kertovat karua kieltä myynnin ja digitaalisuuden tilasta.

Suomi tippui edelläkävijästä peränpitäjäksi

Digitalisaatio ja sen hyödyntäminen on vielä aivan alkutekijöissä ICT-alan myynnissä. Tuotteen voi ostaa 83,5 % tapauksista käytännössä vain myyjältä, ja tuotteen voi ostaa ja maksaa verkossa vain 4,5 % tapauksista. Kysymykseen ”toteuttaako edustamasi yritys digitaalisessa muodossa tai mediassa tehtyä myyntiä” jopa 34 % osallistuneista vastasi ”ei lainkaan” ja 28 % ”vain vähän”. Myynti ei siis ole globaalia, eikä skaalaudu kansainvälisille markkinoille.

Mainos

”Tämä siitä huolimatta, että vastanneista 64 % myy tuotteitaan ja palveluitaan ulkomaille. Kuinka paljon yritykset voisivatkaan petrata ulkomaanmyynnissään, jos digitalisaation tarjoamat kilpailuedut otettaisiin kunnolla käyttöön?”, pohtii TIVIA:n toiminnanjohtaja Mika Helenius.

Globaalissa markkinassa tulee tähdätä 8 miljardin ostavan kuluttajan potentiaaliin, yli 200 miljoonan yrityksen kasvaviin tarpeisiin ja reilun 200 valtion digitalisoitumiseen yhä kiihtyvällä vauhdilla.

Tulevaisuus yllätti ICT-konsultit – onkin jo tänään

Tarkasteltaessa vastaajien esittämiä ratkaisuja esteiden poistamiseksi digimarkkinoiden hyödyntäminen nousi kolmanneksi uusien myyjien palkkaamisen ja myyntikäytäntöjen kehittämisen jälkeen. Digitaalisuuden koetaan olevan tulevaisuuden asia. Ohjelmistoyrittäjien Rasmus Roihan mukaan olisi kuitenkin toimittava välittömästi. ”Vain ne yritykset, jotka myyvät palveluitaan verkossa ja joilla on pääsy globaaleille markkinoille, voivat menestyä. Enää ei voi vaan myydä tavaraa auton takakontista.”

Hännän huiput asiantuntijoina?

Huoli digipuutteista koskee koko yhteiskuntaa. ”Kaikkien toimijoiden olisi digitalisoiduttava. Jos digitalisaatio on vasta lapsenkengissä ICT-yrityksissä, joiden pitäisi olla alan asiantuntijoita, niin kuinka huolissaan pitäisi olla muista yrityksistä, toimialoista, ja hallinnosta?”, kysyy Roiha.

Myynnin Esteet 2016 raportti: LINKKI

Lähde: STT

UUTISSUORA