Yleisö tavoitetaan entistä useammin mobiilissa.
Mainos

Aikakausmedian tekemän selvityksen mukaan aikakausmediakustantajat myivät digitaalista mainontaa 21,9 miljoonalla eurolla vuonna 2016. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 14 prosenttia. Kasvu jatkui kolmatta vuotta peräkkäin.

Mediaympäristön merkitys on korostunut

“Digitaalista mediamyyntiä aikakausmedioissa vauhdittaa mainostajien kiinnostus tarkasti kohdennettavaan ja mitattavaan mainontaan“, Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Sonkamuotka kertoo. Myös mediaympäristön merkitys on korostunut, mikä näkyy kustantajien mukaan erityisesti lisääntyneissä ja monipuolistuneissa natiivimainonnan ratkaisuissa. Brändit haluavat tulla kohdatuiksi laadukkaassa ympäristössä.

Mobiilin merkitys kasvaa

Jäsenkustantajat kertovat myös sivustojen tavoittavuuden ja sitä kautta inventaarin määrän kasvaneen. Yleisö tavoitetaan entistä useammin myös mobiilissa.

Mainos

Aikakausmedia on seurannut kustantajien digitaalisen mainosmyynnin kehittymistä vuodesta 2013. Seurannan luvut ovat suurimpien aikakausmediakustantajien Aikakausmedialle ilmoittamia nettoeuroja, ja ne sisältävät kaiken digitaalisen mainosmyynnin. Monikanavaisilta mediataloilta on huomioitu ainoastaan aikakausmedioiden osuus myynnistä.

Aikakausmediakustantajien digitaalinen mainosmyynti 2013 – 2016

Vuosi

Digitaalinen mainosmyynti, M€

Muutos edellisestä
vuodesta, %
2013 13,2
2014 16,8 +28
2015 19,2 +14
2016 21,9 +14

Lähde: Aikakausmedia

UUTISSUORA