PING Helsingin ja Dagmarin tutkimus tarjoaa tietoa somevaikuttajista. Kuvassa Marinella Himari. Kuvaaja Eino Nurmisto.
Mainos

Nuoret naiset saavat eniten inspiraatioita ja ostovaikutteita blogeista. Heidän suosikkejaan ovat ruoanlaittoa ja leivontaa käsittelevät blogit sekä terveyttä ja hyvinvointia sekä kauneutta ja muotia käsittelevät blogit. Myös sisustaminen, matkailu ja ihmissuhteet kiinnostavat.

Blogit ja Youtube-videot

PING Helsingin ja Dagmarin tekemästä kyselytutkimuksesta selvisi, että suurin vaikutus ostopäätöksiin blogeilla ja Youtube-vaikuttajien videosisällöillä on juuri nuorten, 15-29 -vuotiaiden naisten ryhmässä. Samanikäiset miehet ovat aktiivisimpia videoblogien ja tubettajien sisältöjen seuraajia, mutta vain viisi prosenttia heistä on tehnyt ostoksia videoblogin perusteella.

Miehet seuraavat urheilua ja terveyttä

30-49 -vuotiaiden miesten suosikkien listalle nousevat naisten listasta poiketen teknologia ja it, autot ja moottoriurheilu, huumori ja matkailu. He seuraavat myös politiikkaa ja yhteiskunnallisia asioita sekä asiantuntijablogeja sekä pelejä. Heidänkin listansa kärjessä on kuitenkin terveys, hyvinvointi ja urheilu sekä ruoanlaitto ja leivonta.

Blogit vaikuttavat

Mainos

Yli 40 prosenttia blogeja lukevista suomalaisista kertoo, että blogit ovat osa heidän ostoprosessiaan. Lähes joka neljäs kertoo, että blogit ovat vaikuttaneet heidän ostopäätöksiinsä ja noin joka kuudes on ostanut ja yhtä moni jättänyt ostamatta tuotteen blogin perusteella. Myös videosisällöillä on vaikutusta, mutta vähemmän.

Läpinäkyvyys tärkeää

PING Helsingin toimitusjohtaja Aku Varamäki kertoo, että vain 15 prosenttia vastaajista ei pidä blogeja luotettavina tiedonlähteinä. Lähes joka kolmas kokee kuitenkin, että kaupallista yhteistyötä tekevissä blogeissa kaunistellaan tuotteita tai palveluita.

Rehellisyys maan perii

Rehellisyys ja läpinäkyvyys palvelevat sekä blogien seuraajia, bloggaajia että mainostajia. On sekä bloggaajan että mainostajan vastuulla pysyä totuudessa”, Varamäki korostaa. PING Helsinki on tehnyt toimialan luotettavuuden tueksi PING Ethics -koodiston, jonka on ottanut käyttöön jo yli kaksisataa sisällöntuottajaa ja yli sata markkinoinnin ammattilaista.

Tutkimus toteutettiin maaliskuussa 2017. Siihen osallistui 557 vastaajaa. Näyte edustaa 15-65 -vuotiaita suomalaisia.

Lataa tutkimusraportti täältä: www.pingfestival.fi/pingmetrics2017

Lähde: Ping Helsinki

UUTISSUORA