Kuva: PING Helsinki 2016 / Eino Nurmisto Photography
Mainos

Suomalaiset lukevat blogeja ahkerasti. Niillä on myös vaikutusta kuluttajien ostopäätöksiin. Varsinkin nuorimmat lukijat luottavat bloggaajien suositteluun, mutta blogi voi vaikuttaa myös päätökseen jättää tuote ostamatta. 

”Ilmiöt leviävät blogien kautta nopeasti ja vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää ymmärtää, miten ilmiöt syntyvät. Esimerkiksi ruokakokeiluihin ja -ostoksiin haetaan inspiraatiota blogeista”, kertoo Aku Varamäki PING Helsingistä.

Sisältömarkkinointi kasvaa

PING Helsinki haluaa vaalia myös blogien luotettavuutta ja siihen kehitimme avuksi eettisen koodiston, PING Ethichsin. Sen on ottanut käyttöön jo yli kaksisataa somen sisällöntuottajaa.”

Mainos

Varamäki korostaa, että bloggaaja- ja tubettajayhteisöistä on tullut uudenlaisia mediasuhteita, joita myös viestintä- ja markkinayksiköiden on tärkeä oppia vaalimaan.

Seuratuimpia aihepiirejä blogeissa ovat ruoka ja leivonta, terveys ja hyvinvointi, liikunta ja fitness, matkailu, lifestyle, politiikka ja yhteiskunnalliset asiat.

Blogit motivoivat ostamaan

Eniten blogit ovat vaikuttaneet ostopäätöksiin kosmetiikassa. Jopa 41% 15­–29-vuotiaista naisista kertoo saaneensa blogeista vahvistusta ostopäätökselleen. Myös elintarvike- ja vaateostoksiin blogeilla on merkittävä vaikutus.

Joka kolmas suomalainen kertoo saavansa blogeista uutta näkemystä, ajateltavaa ja inspiraatiota. Blogit vaikuttavat vahvimmin nuorimpiin lukijoihin, mutta niistä on tullut kaikenikäisten media.

Kaikki tulokset Ping Helsinki Business Festivaaleilla

PING Helsinki ja Dagmar selvittivät maaliskuussa 2017, kuinka suomalaiset kokevat blogit ja vaikuttajamarkkinoinnin.

  • Joka kolmas suomalainen lukee blogeja vähintään kerran viikossa.
  • 25–34 -vuotiaista lähes puolet lukee blogeja viikoittain, naiset hieman enemmän kuin miehet.
  • YouTubea seuraa viikoittain 41 prosenttia 25–34-vuotiaista vastaajista ja 21 prosenttia kaikista vastaajista.

Dagmarin toteuttamaan tutkimukseen osallistui 557 iältään 15-65 vastaajaa. Tulokset kokonaisuudessaan esitellään PING Helsinki Business Festivaaleilla 28.4.2017 Clarion-hotellissa.

UUTISSUORA