Talvisesonki oli pettymys Tokamannille.
Mainos

“Ensimmäinen neljännes on yleensäkin Tokmannin heikoin vuosineljännes, mutta suorituksemme oli meille lievä pettymys. Vaikka neljänneksen heikko kehitys johtui ensisijaisesti pääsiäisen ajoittumisesta, vuoden 2016 karkauspäivästä sekä talven sääolosuhteista, markkinakehitys ei ollut odotuksiemme mukainen” Tokmannin toimitusjohtaja Heikki Väänänen toteaa.

Haasteet kaupan alalla jatkuvat

Kuluttajaluottamuksen paranemisesta ja muista positiivisista signaaleista huolimatta haasteet Suomen kaupan alalla jatkuivat vuoden 2017 alussa. Tavaratalo- ja hypermarketketjujen vuoden 2017 tammi-maaliskuun aikana liikevaihto laski PTY:n tilastojen (www.pty.fi) mukaan -3,7% Tokmannin lähimmän vertailukelpoisen markkinan, käyttötavarakaupan, liikevaihto laski -9,0% edellisvuodesta.

Hauraat markkinat

“Kuluttajaluottamuksen paranemisesta ja muista positiivisista signaaleista huolimatta käyttötavaramarkkinan kehitys jatkui edelleen heikkona. Tämä osoittaa markkinan olevan edelleen hauras, eivätkä myönteiset markkinaennusteet ole vielä realisoituneet käyttötavarakaupassa. Suomen taloudessa ja kaupan muissa segmenteissä on kuitenkin jo nähty elpymistä ja uskomme myös käyttötavaramarkkinan hieman kasvavan”, Väänänen miettii.

Keskiostos laski

Mainos

Olemme erittäin tyytyväisiä siihen, että asiakasvirtamme kasvoi 3,9%, mikä osoittaa että markkinointipanostuksemme ovat oikeanlaiset. Pettymyksekseni keskiostoksemme kuitenkin laski talvisesonkituotteiden huonon menekin ja uuden valikoimatyökalun käyttöönottoon liittyvien hyllysaatavuusongelmien seurauksena”, Väänänen kertoo.

Anttilan asiakaskuntaa haalittiin

“Ensimmäisellä neljänneksellä lähdimme aggressiiviseen kampanjointiin tavoittaaksemme mm. Anttilan vanhaa asiakaskuntaa. Tällä oli negatiivinen vaikutus myyntikatteeseemme, ja se heijastuu suoraan oikaistuun käyttökatteeseen, joka laski -1,5 milj. euroon”, Väätäinen selittää.

Lukuja ensimmäiseltä vuosineljännekseltä:

  • Liikevaihto oli 156,6 milj. euroa (158,3), -1,1%
  • Vertailukelpoisten myymälöiden liikevaihto laski -3,8%, josta Tokmannin arvion mukaan kalenterivaikutusta yli -2% ja leudon talven vaikutus yli -1%
  • Oikaistu myyntikate oli 49,2 milj. euroa (52,5), 31,4% liikevaihdosta (33,1)
  • Oikaistu käyttökate (EBITDA) oli -1,5 milj. euroa (2,2), -0,9% liikevaihdosta (1,4)
  • Oikaistu liikevoitto (EBIT) oli -5,2 milj. euroa (-1,7), -3,3% liikevaihdosta (-1,0)
  • 1 uusi ja 1 uudelleensijoitettu myymälä avattu neljänneksen aikana
  • Neljän myymälän avauksesta sovittu ensimmäisellä neljänneksellä, jonka jälkeen uusperustantasuunnitelmassa nettomääräisesti laskettuna 12 uutta ja 2 uudelleensijoitettua myymälää vuodelle 2017

Tokmanni Group Oyj:n avainluvut löytyvät TÄÄLTÄ

Lähde: Tokmanni Group Oyj

UUTISSUORA