Pelko ja huoli nettikaupan turvallisuudesta ovat päällimmäisenä asiakkaiden mielessä, kun he antavat henkilö- ja maksutietojaan nettikaupoille.
Mainos

Jopa yli puolet kaikista nettikauppojen ostoksista jätetään kesken ennen maksua. 40–50 % nettiostoksista keskeytyy jo ostoprosessin ensimmäisessä vaiheessa.

Tiedot käyvät ilmi maksupalveluyhtiö Klarnan teettämästä Readingin yliopiston tutkijoiden tekemästä tutkimuksesta, johon on koottu tietoa yli 20 tilastosta ja tieteellisestä tutkimuksesta.

Miksi nettiostokset keskeytetään?

Tutkimuksen mukaan yleisin syy nettiostoksen keskeyttämiseen on pakotettu käyttäjätilin luominen. 33 % shoppailijoista jättää ostoksen kesken, jos kauppa vaatii rekisteröitymisen. Jopa 52 % ostaa mieluiten kokonaan ilman rekisteröitymistä.

Mainos

Muita tärkeimpiä syitä ostoksen keskeyttämiseen ovat korkeat kuljetuskustannukset (27 % vastaajista), hidas ostosten käsittely (27 %), maksutavan, kuten luottokortin valinnasta johtuvat lisämaksut (25 %), epäilys nettikaupan turvallisuudesta (23 %) sekä epävarmuus henkilötietojen lähettämisestä julkisen WiFi-verkon kautta (15 %).

Tunteet vaikuttavat ostoskorin hylkäämiseen

Tutkimusraportin mukaan tunteet kuten pelko, ärsyyntyminen, ahdistus, syyllisyys ja katumus vaikuttavat eniten epäröintiin, ostoskorien hylkäämiseen ja ostosprosessin jättämiseen kesken.

Pelko ja huoli nettikaupan turvallisuudesta ovat päällimmäisenä asiakkaiden mielessä, kun he antavat henkilö- ja maksutietojaan nettikaupoille”, kertoo Klarnan kumppanuussuhteista Suomessa vastaava johtaja Marja Merentie. ”Nettikaupan turvallisuus- ja yksityisyystiedot pitää olla selkeästi esillä ja asiakkaat pitää vakuuttaa kaupan turvallisuudesta.”

Yhden klikkauksen oston suosio on kasvussa

Ärsyyntyminen hitaaseen sivustoon, monimutkaisiin valikoihin tai loputtomiin täytettäviin lomakkeisiin johtaa usein kaupan keskeyttämiseen. Siksi ostokokemuksen täytyy nettikaupassa olla sujuva ja vaivaton. ”Asiakas pitää laittaa ostoprosessin keskiöön ja ostamisen pitää olla mahdollisimman helppoa. Jos kauppaa varten on pakko täyttää lomakkeita tai rekisteröityä, siitä kannattaa tarjota asiakkaalle palkinto, kuten pieni alennus”, Merentie sanoo. ”Myös yhden klikkauksen oston suosio on kasvussa, ja tätä helppoa ostostapaa haluaa käyttää jo 56 % kuluttajista.”

Syyllisyys ja katumus saattavat iskeä asiakkaalle nettikaupan maksuvaiheessa. Ostoskorin loppusumman näkeminen voi aiheuttaa syyllisyyttä ja ahdistuksen hinnasta. Asiakkaat saattavat myös pelätä katuvansa ostoksia myöhemmin.

Katumusta vähentää helppo palautusmahdollisuus

”Jos asiakas ei näe ostoskorin loppusummaa ennen maksuvaihetta, hän saattaa säikähtää summaa. Siksi on tärkeää näyttää ostoskorin kokonaishinta koko ajan sekä tarjota helppo mahdollisuus poistaa tuotteita korista”, Merentie kertoo.

Katumusta vähentää helppo palautusmahdollisuus. ”Tarjoamalla helpon palautusmahdollisuuden sekä hintatakuun kauppias vähentää asiakkaan katumuksen tunnetta. Yli puolet verkkokaupoissa asioivista kertookin palautusmahdollisuuksien vaikuttavan ostopäätökseen”, Merentie sanoo.

Ostoksen jälkeen asiakas haluaa mahdollisimman pian tilausvahvistuksen ja päivityksiä toimituksen etenemisestä. ”Näilläkin viesteillä kauppias pienentää asiakkaan katumuksen tunnetta.”

Lue lisää tutkimuksesta ja iän, sukupuolen ja tunteiden vaikutuksista nettishoppailuun Klarnan tutkimussivustolta.

Lähde: Klarna

UUTISSUORA