Mainos

Gigantin viime vuonna rytinällä Suomeen tuoma Black Friday avaa Gigantin joulumyynnin tulevana perjantaina 25.11. Tuoreen tutkimuksen mukaan suosituin Black Friday -ostos on elektroniikka. Tutkimuksesta selviää myös, että suomalaiset tekivät viime vuonna jopa 60 prosenttia tarjouspäivän ostoksista netissä.

70 % suomalaisista on kuullut ilmiöstä

Yhdysvalloista maailmalle levinnyt Black Friday -tarjouspäivä on löytänyt tiensä monen suomalaisen tietoisuuteen. Gigantin teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan yli 70 % suomalaisista tietää Black Friday -päivän. Tunnetuin se on nuorten keskuudessa: jopa yli 90 prosenttia tutkimuksen 18–34 -vuotiaista suomalaisvastaajista on kuullut ostospäivästä. Nuoret myös hyödynsivät vuonna 2015 tarjouksia eniten.

“Toimme viime vuonna Black Fridayn rytinällä Suomeen ja uskomme, että siitä on kovaa vauhtia tulossa koko kansan vakiintunut ostospäivä”, uskoo Gigantin toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen.

Elektroniikka kiinnostaa eniten

Mainos

Maailmalla Black Fridayn suosituin tuotekategoria on perinteisesti ollut elektroniikka – niin myös Suomessa. Tutkimuksen mukaan elektroniikkatuotteita päätyi yli kolmannekseen Black Friday -tarjouspäivänä ostoksia tehneiden suomalaisten ostoskoreista. Erityisesti elektroniikka kiinnostaa miehiä, joista yli puolet osti elektroniikkatuotteita.

“Viime vuonna 299 euron hintainen Playstation 4 oli oikea myyntihitti, joka sai ihmiset liikkeelle ympäri Suomen ja alennustuotteita jonotettiin jo aikaisin aamulla”, kertoo Rytkönen.

Tutkimuksen mukaan yli puolet päivän ostoksista tehtiin verkossa.

“Verkkokaupassamme oli piikki heti keskiyöllä: tavallisen vuorokauden kävijämäärä saavutettiin jo ensimmäisen tunnin aikana”, sanoo Rytkönen.

Viime Black Fridayna Gigantti myi 10,4 miljoonalla eurolla

Gigantti teki viime vuoden Black Fridayna kaikkien aikojen yhden päivän myyntiennätyksen, kun suomalaiset ostivat Gigantin tuotteita jopa 10,4 miljoonalla eurolla yhden päivän aikana.

“Viime vuonna Black Friday oli upea päivä meille. Uskomme, että myös tänä vuonna kauppa käy huikeiden tarjoustemme ansiosta kuumana, ja olemmekin varautuneet piikkiin kävijämäärissä niin myymälöissä kuin verkkokaupassakin”, kertoo Rytkönen.

Mikä Black Friday?

  • Black Friday eli musta perjantai on kiitospäivän jälkeinen päivä, marraskuun neljäs perjantai.
  • Black Fridayta pidetään Yhdysvalloissa kauppojen joulusesongin avauspäivänä, jolloin monet myymälät ja kaupat tarjoavat tuotteitaan alennuksin.
  • Vuoden vilkkain ostospäivä Yhdysvalloissa.
  • Black Fridayna monet kaupat avaavat ovensa poikkeuksellisen aikaisin. Alennukset ovat vuosien saatossa keränneet pitkiä jonoja ja herättäneet ostosriehaa.
  • Black Fridayn suosituin kategoria maailmalla on perinteisesti ollut elektroniikka, mutta nyt kaupan superpäivä on levinnyt muillekin toimialoille.

Lisää Black Friday päivästä LINKKI

UUTISSUORA